up למעלה
חלבי אתר יצרני החלב - מועצת החלב
English

סיפורו של רלף

45 שנים של רפתנות

שיחה עם רלף גינזבורג, מדריך ממשק חליבה במאל"ה, דומה לקיצור תולדות הרפתנות בישראל ב-45 השנים האחרונות.

עבור רלף גינזבורג, 68, חבר קיבוץ צרעה שבעמק שורק ומדריך ממשק חליבה במאל"ה, הרפת היא דרך חיים. יותר מכך: ענף החלב בישראל, פיתוחו וקידומו, הם הייעוד של חייו המקצועיים, כבר יותר מ-40 שנה.

"הגעתי לצרעה בשנת 1967, כעולה חדש, הישר מדרום אפריקה," מספר רלף. "התחלתי לעבוד ברפת, והתאהבתי. עשיתי שם הכול, ועברתי את כל השלבים והתפקידים. ב-1974, כשחזרתי למשק ממלחמת יום הכיפורים, התמניתי למנהל הרפת. שנים רבות ניהלתי את הרפת של קיבוץ צרעה. אהבתי את הפרות, אהבתי את האנשים, ואהבתי את העבודה. אפשר לומר שאהבתי כל רגע…" במקביל שאף רלף להרחיב את ידיעותיו ויכולותיו במקצוע שבחר. בסוף שנות ה-70 הוא למד במחזור השני של הקורס לטכנאי רפת במדרשת רופין, וכמה שנים לאחר מכן לימודי בעלי חיים בפקולטה לחקלאות ברחובות.

ממעבדה אזורית למאל"ה
עם הזמן הפך רלף לדמות מרכזית ומוכרת בענף החלב הישראלי. בשנות ה-80 הוא נרתם להקמתה של המעבדה האזורית של משקי הדרום, ואף שימש כדירקטור. המעבדה, שהוקמה כדי לאתר ולבאר את החיידק המידבק סטרפטוקוקוס אגלקטיה, נהגה לבצע בדיקות בקטריולוגיות יזומות בנוסף לבדיקות תקינות של מכוני חליבה. ב-1997 אוגדו כל המעבדות האזוריות שפעלו אז בארץ תחת קורת גג אחת: המערך הארצי לבריאות העטין ואיכות החלב (מאל"ה), ובשנת 2004 הפך מאל"ה למחלקה של מועצת החלב, השוכנת בקיסריה. ורלף, כמובן, היה שם.

רלף הצטרף למאל"ה מיד אחרי הקמתו, והביא עמו את כל הידע, הניסיון והכישורים שרכש במהלך השנים. מאז, מזה כ-17 שנה, הוא משמש כמדריך ממשק חליבה מטעם מאל"ה, ומסייע לרפתנים ברחבי הארץ לפתור בעיות ברפת, לשדרג את פעילותם ולשפר את תפוקתם. "תחום בריאות העטין ואיכות החלב הוא רחב ומורכב ביותר," מסביר המומחה הוותיק. "זה מתחיל בטיפול הכולל בפרה ובדאגה לסביבתה ולרווחתה, נמשך בנהלי חליבה הולמים, ומסתיים במכונות החליבה ובציוד הנלווה. ובכל נושא יש הרבה מאוד פרטים שצריך להכיר ולהבין. אנחנו, כמדריכי ממשק חליבה, מלווים את הרפתנים, מכוונים אותם ומייעצים להם בכל החלטה חשובה. בנוסף, אנחנו בונים ומפיצים המלצות מקצועיות בתחום, כמו למשל רשימה של תקנים רצויים לבניית מכונות חליבה. ולמרות שלהמלצות שלנו אין תוקף של חוק מדינה, יצרני המכונות הישראלים פועלים על פיהן ומכבדים את מאל"ה כגוף מפקח."

פעילות בינלאומית
רלף משלב את עבודתו בשטח בפעילות אקדמית: כמרצה שלא מין המניין במסלול ללימודי בעלי חיים של הפקולטה לחקלאות, ומסגרות נוספות ובכך הוא מכשיר את דור העתיד של רפתני ישראל; ובנוסף הוא עוסק במחקר מדעי בתחום הפיזיולוגיה של העטין ויעילות החליבה, ומאמריו מתפרסמים בכתבי עת ובכנסים מקצועיים ברחבי העולם.

נכון להיום, פעילותו של רלף חוצה גבולות, והוא מוזמן – להרצות ולהציג את עבודתו בקורסים ובכנסים, בארץ ובעולם. כנציג ראוי של מועצת החלב ושל מדינת ישראל, הוא אף מכהן כיו"ר הוועדה למיכון ולשיטות חליבה של פדרציית החלב הבינלאומית
(IDF – International Dairy Federation). באוקטובר 2014 צפוי רלף לייצג אותנו בכבוד ב'פסגת החלב העולמית' (World Dairy Summit) של הפדרציה, שתתקיים אצלנו בתל אביב, בסמוך לכנס השנתי של ענף החלב הישראלי.

לחץ/י כאן לצפיה בקובץ