up למעלה
חלבי אתר יצרני החלב - מועצת החלב
English

סיכום תוצאות הקול הקורא למחקרים בנושא :  השפעת החלב על בריאות האדם 2022-2023

בתאריך 11.08.2022 פרסמו לשכת המדען הראשי של משרד הבריאות ומועצת החלב, קול קורא להגשת בקשות למענקי מחקר בנושא השפעת החלב על בריאות האדם. התאריך הסופי להגשת הבקשות היה 29.12.2022.

התקבלו 16 הצעות מחקר ממרכזיים רפואיים שונים (אסף הרופא, שניידר, שיבא, וולפסון, איכילוב, הדסה) ואוניברסיטאות (אריאל, בר-אילן, והעברית).

הצעות המחקר עסקו בנושאים שונים כגון מזהמים בחלב, השפעת חלבון מי גבינה במצבי דלקת של המעי, תפקידם של תאי T עובריים בתהליך ההחלמה של אלרגיה לחלב פרה, הקשר בין ביטוי לקטז לדלקת במערכת העיכול,צריכת חלב אפוי בחולים עם תסמונת אלרגיה מושהית לחלב, השפעת צריכת חלב על ביטוי miRNA, ההשפעה של שלפוחיות חוץ-תאיות שמקורן בחלב על הומאוסטזיס גלוקוז, השפעת מתן תוסף חלב אם תורמת בתינוקות שנולדו במשקל לידה נמוך, תזונת פגים בחלב אימם לעומת חלב אם מתרומה על גדילה ותפקוד הלב, איתור חלב היפואלרגני כאסטרטגיה לשיפור תוצאות אימונותרפיה אורלית וכו'.

חברי וועדת השיפוט בחרו 2 הצעות למימון בסכום של עד 150,000 ₪ כל אחת לתקופה של עד שנתיים :
 1) השפעת צריכת חלב על מיקרוביום במעיים ושיפוץ עצמות שהוערכה על ידי סרום C-telopeptide (CTX), osteocalcin (OC) והורמון פארתירואיד (PTH) בנשים לאחר גיל המעבר, חוקרת ראשית : ד"ר רחל חווה רוזנבלום מהמרכז הרפואי וולפסון.
2) ההשפעה של שלפוחיות חוץ-תאיות שמקורן בחלב על הומאוסטזיס גלוקוז וכבד שומני, חוקרת ראשית : ד"ר שרה צנגן מהמרכז הרפואי הדסה עין-כרם.