up למעלה
חלבי אתר יצרני החלב - מועצת החלב
English

הצרעה הגרמנית שוב פה, ובגדול…

 

הצרעה הגרמנית שוב פה, ובגדול…

הצרעה הגרמנית (Vespula germanica) מתעוררת עם תחילת האביב מ"תרדמת החורף", ומוצאת את עור וקצה הפטמות כמקור מזון עשיר וזמין, להשביע את רעבונם של צאצאיה, המגיחים בתקופה זו מהגלמים.

לנו ולפרות הצרעה מהווה מטרד, ועלולה לגרום לנזק רב, ובמיוחד בעדרי החלב!

הצרעה הגרמנית, בגודל של דבורת הדבש, אך מפוספסת בצבעי צהוב-שחור, דקת גו, ובונה קן דמוי גוש בתוך סדקים בקרקע, בערימות זבל, בצינורות, פחים ועוד…

שימו לב, לא לבלבל בינה לבין צרעת הפלך (פלכית) הדומה לה מאוד, אך בינתיים לא גורמת לנזק, ובונה קן דמוי "כוורת משושים", שהיא בונה בד"כ על קצות ענפים, קירות וכו'.

עם בוא האביב, מתחילה עונת הרבייה, והצרעות בשיא פעילותן עד לשלהי הסתיו. בתקופה זו – מרס עד סוף אוקטובר – הצרעה ניזונה ממזון עתיר בחלבונים, וזו הסיבה לנטייתן לנגוס גם בעור הפטמות.

הצרעות גורמות לפצעים על עור וקצה הפטמות, מגודל "ראש סיכה", ועד לפצע מפושט. במקרים רבים מתפתחת דלקת עטין קלינית, משנית לפצע!

  • הנזק המיידי הוא בקושי בחליבה, מרגישות לכאב, ובאופן משני מדלקות עטין קליניות, שלרוב מתפתחות לדלקות חמורות וסבל!

 

ברוב המקרים הפגיעה ב"רבעים" קדמיים, כנראה בזכות גירוש הצרעות עם הזנב "ומשטח נחיתה" נוח יותר. שכיחות התופעה גבוהה יותר אצל פרות בוגרות, בהשוואה למבכירות ועגלות.

החיידקים השכיחים ביותר, המאובחנים מדלקות עטין קליניות, משנית לנזקי הצרעה הם: סטרפ. דיסגלקטיה, ט. פיוגנס וסטפ. אוראוס.

בשנים הרבות האחרונות, זוהתה התופעה בעשרות רבות של עדרים, מצפון הארץ ועד לצפון הנגב, עם נזקים בדרגות חומרה שונות, ממקרים בודדים ועד לבעיית כלל העדר….והצרעות שוב ושוב פה!

שימו לב, והקדימו מכה לנגיסה!

אז מה עושים? במידה וזיהיתם צרעות במתחם הרפת/הדיר, ו/או פצעים או קרישי דם על עור הפטמות, יש לפעול מיידית להרחקת והדברת הצרעות וצאצאיהן:

  1. לחטא הפטמות עם חומר חיטוי על בסיס "כלור" ("קלורווט", "אספט-טיט", "הלמיד", "אגריספט").
  2. להתקין סביב הרפת כלוביות רשת (לא מלכודות) בגובה שני מטרים, עם רצפת עץ עליה להניח פיתיון (בשר טחון טרי) + חומר להדברת צרעות; לקבלת הנחיות, פנו למדביר מוסמך/מורשה, או לרופאי מאל"ה, או לרופא מטפל. זהירות מהרעלה משנית!!
  3. ברפתות עם היסטוריה (והיסטריה) של נזקי הצרעה הגרמנית, מומלץ להיערך מבעוד מועד – בחודש מרס.
  4. איתור הקינים, בד"כ במקומות חבויים, והשמדתם…זהירות רבה מעקיצות!!
  5. טיפול מקומי בפצעים, ועל פי הצורך בדלקות עטין, לפי אבחון החיידק – פנו לרופא מטפל.

 

כתב: ד"ר עדין שווימר – מאל"ה, מועצת החלב (אפריל, 2021)