up למעלה
חלבי אתר יצרני החלב - מועצת החלב
English

ירידה במשקל לקראת הקיץ

התפקיד האפשרי של מוצרי חלב לירידה במשקל

הקיץ המתקרב גורם לרבים להתעסק בנושא הגיזרה והמשקל. אם במהלך החורף חלה גם עליה במשקל, הנושא עשוי להרגיש מאתגר אף יותר.

ישנן דרכים שונות לרדת במשקל, ובכל מקרה מומלץ לבחור באחת שלא תהיה קיצונית ומהירה מדי. מומלץ לשים לב שבכל שינוי שתעשו תהיה שמירה על תזונה מאוזנת ובריאה, שילוב של פעילות גופנית במידה הנכונה, על מנת שתוכלו לשמור על התוצאות לטווח ארוך ולהימנע מנזקים מיותרים.

מחקרים עדכניים שונים מראים כי שילוב מוצרי חלב עשוי לסייע בתהליך הירידה במשקל כחלק מתזונה מאוזנת.

במחקר שנערך באירלנד ב2017, נמצא כי קבוצת הנחקרים אשר צרכו יותר מוצרי חלב, נהנתה מירידה במסת השומן, היקף מותניים נמוך יותר וירידה באחוזי השומן בגוף.

נתונים מעניינים מסוג זה עניינו מספיק את אנשי המדע על מנת לנסות למצוא סיבות אפשריות לקשר שבין צריכת מוצרי חלב לירידה במשקל.

הכוכב אשר הוצע כגורם הקשור לנושא, הינו באופן לא מפתיע הסידן. מדובר כידוע במינרל אשר נמצא בגופנו ברובו בעצמות ובשיניים. יחד עם זאת, בשנים האחרונות מתגלים תפקידים אפשריים נוספים לסידן אשר עשויים לתת לו סגולות נוספות במלחמה בהשמנה.

במחקר שנערך באוניברסיטת טנסי בארה"ב חולקו משתתפי המחקר ל-3 קבוצות אשר קיבלו כל אחת דיאטה מופחתת קלוריות, אך נבדלו בכמות הסידן שנצרכה. בקבוצה שצרכה כמות סידן גדולה יותר נצפתה ירידה גדולה יותר במשקל וברקמת השומן, בעיקר בשומן הבטני. ואם כל זה לא מספיק, נעשה ניסיון גם לערוך אבחנה בין סידן אשר נצרך בתזונה, לבין סידן אשר נצרך בתוסף, כאשר נבדקה גם תרומתו של הסידן, ספציפית ממוצרי חלב. תוצאות המחקר הראו כי הקבוצה אשר קיבלה סידן אשר מקורו במוצרי חלב, נהנתה בירידה הגדולה ביותר בכל המדדים. השערת החוקרים הייתה כי שילוב נכון של הסידן עם מרכיבי מזון נוספים, עזרה להאיץ את חילוף החומרים ובכך לגרום לתוצאות אלו.

כאמור מעבר לתפקידו החשוב של הסידן, ככל הנראה קיימים במוצרי החלב מרכיבים נוספים בעלי יכולת לסייע לירידה במשקל. חלבון החלב לדוגמא, סומן גם הוא כתורם אפשרי.

ידוע כי שילוב כמות מתאימה של חלבון בכל ארוחה, מסייע לתחושת שובע לאורך זמן. נמצא כי לחלבון החלב מבנה ייחודי אשר מסייע לו לגרום לתחושת שובע ועל כן נוכחותו בכמות נאותה בתפריט מאוזן מסייעת לתהליך הירידה במשקל.

נקודה מעניינת נוספת אשר חשוב לציין היא, כי למרות שהרצון הוא לרדת במשקל, נרצה מאוד לגרום לכך שהירידה תהיה איכותית, כלומר בעיקר משומן. מובן מאליו כי לא נרצה שכמות גדולה של שריר תאבד לנו בדרך. בעניין זה, נמצא כי חלבון החלב קשור בשמירה על מסת השריר בתהליך הירידה במשקל.

בנוסף לכל אלו, קיימות גם עדויות לקשר האפשרי בין חומצות השומן והלקטוז, המצויים במוצרי חלב, לבין תחושת שובע מוגברת, ובקרת תיאבון תקינה.

לסיכום ניתן לומר כי במידה והחלטתם כי אתם מעוניינים לרדת במשקל לקראת הקיץ (או בכלל), חשוב להתחיל תהליך, בריא, מפוקח ומאוזן. מומלץ מאוד להיוועץ בדיאטנ/ית קלינ/ית לשם בניית סדר יום פרטני. שילוב נכון של מוצרי חלב, כחלק מתפריט מגוון ומותאם אישית, עשוי לסייע בתהליך ולתרום לתוצאות טובות יותר.