up למעלה
חלבי אתר יצרני החלב - מועצת החלב
English

טפול חדשני בדלקות עטין כרוניות המשמש טיפול מניעתי בתקופת היובש

טפול חדשני בדלקות עטין כרוניות המשמש טיפול מניעתי בתקופת היובש


דלקת עטין גורמת נזק כלכלי רב למגדלי בקר לחלב. הנזק מוערך בכ- 10% מכלל הערך הכספי של ייצור החלב. בארצות הברית הנזק לחקלאים כתוצאה מדלקת עטין מוערך בכ-2 מיליארד דולר לשנה.

לדלקות העטין מופע קליני, התבטא בסימנים קלאסיים של דלקת כגון אדמומיות, כאב וחום ברמה של העטין ואף ברמה של הפרה, ירידה בתאבון וירידה בייצור החלב והפרשה של כמות מסיבית של לויקוציטים לחלב.  הנזק לחקלאים בארצות הברית, כתוצאה מדלקת עטין מוערך בכ-2 מיליארד דולר לשנה.

עבודות מחקר בסיסית על תהליכי הייבוש של פרות הביאה לרעיון לפתח תרופה וטרינרית  לטיפול בדלקות עטין על ידי חיקוי וזירוז התהליך הטבעי המתחולל בעטין בעת ייבושו. מטרות העבודה העיקריות היו: 1. לבחון את יעילות התכשיר לחסל זיהומים בחיידקים שונים של העטין על ידי ייבוש ספציפי ועירור מערכת החיסון ברבע העטין הנגוע 2. להקטין את מספר התאים הסומאטיים בחלב המשווק מהפרה המטופלת. התוצאות הראו שבכל הפרות הביא הטיפול לייבוש הרבע המטופל. כתוצאה מכך, קטן בצורה דרסטית מספר התאים הסומאטיים מרמה המאפיינת פרה נגועה בחיידקים לרמה של חלב באיכות מעולה. ב-80% מהמקרים היה  הרבע המטופל נקי מהחיידק בו היה נגוע, או מחיידקים אחרים. ההצלחה של הטיפול הודגמה לפי מגוון רחב של חיידקים הגורמים לדלקות עטין. ההצלחה המרשימה של הטיפולים הביאו לרכישת הידע על ידי חברה מסחרית כדי לפתחו לכדי תרופה וטרינרית לטיפול בדלקות עטין.

בעבודה שבוצע לאחרונה על ידי נסים סילניקוב, חוקר במכון לבע"ח במרכז וולקני זוהו מרכיבים הנוצרים בחלב בזמן ייבוש וגורמים להשריה של תהליך בלתי הפיך של ייבוש העטין (אינוולציה) ברבע המטופל. על ידי הפקת חומרים אלו מהחלב אנו מסוגלים כיום להשרות ייבוש של רבע העטין המטופל בכל מצב נתון על ידי החדרת כמות מתאימה של החומר הפעיל לעטין בטפול בודד, או במספר טפולים תוך כדי חליבת הרבע הנגוע. כושר זה מקנה אפשרויות חדשות לטפל בדלקות עטין קשות וכרוניות במצבים שהטיפול הקונבנציונאלי עד עתה נכשל, או הביא לאיבוד היכולת לייצר חלב ברבע הנגוע. בעבודות המקדמיות טופלו בהצלחה  בשיטה החדשה דלקות עטין הנגרמות על ידי חיידק מוגלתי (קורינובקטריום פיוגנס), ודלקות עטין כרוניות שבהן רבע נגוע לאחר הטיפול האנטיביוטי מפריש למעלה ממיליון תאים סומאטיים למיליליטר חלב וגורם לזיהום כללי של טנק החלב במשק. בעזרת טיפולים אלה הצליחו החוקרים לייבש הרבע הנגוע, לרפא את הדלקת ולהקטין  את הזיהום של טנק החלב בתאים סומאטיים בלמעלה מ-90% מהמקרים. תוצאות מהמקרים הקליניים מצביעות על פוטנציאל רב הגלום בשיטה זו  לטיפול בדלקות עטין כרוניות.

התכשיר הניסויי המבוסס על קזאין הידרוליזט ומכונה "אינוולט" הוכן בתנאי GMP במעבדת הי-לאב ברחובות.

התוצאות הראו שבכל הפרות הביא הטיפול לייבוש הרבע המטופל. כתוצאה מכך, קטן בצורה דרסטית מספר התאים הסומאטיים מרמה המאפיינת פרה נגועה בחיידקים לרמה של חלב באיכות מעולה .


התוצאות מראות על החלמה של כושר ייצור החלב בתחלובה השלישית, לאחר שייצור החלב נפגע כתוצאה מהדבקה בחיידק. השיפור בייצור החלב היה מלווה בהעלמות ההדבקה בחיידק.

לכן מעניינת השאלה מה מייחד את התגובה החיסונית לקזאין הידרוליזט ההופך אותה לכה יעילה כנגד זיהום של מגוון כה רחב של חיידקים? תשובה מקיפה לשאלה זו מצריכה מחקר נוסף, אך מתוצאות המחקרים עד כה אנו ניתן להניח, שהיעילות של קזאין הידרוליזט בריפוי חיידקים נובעת מהפעלה מהירה ורבת עוצמה של מערכת החיסון שגורמת:
א. ייבוש מהיר של ההפרשה של חלב וירידה דרסטית בריכוזים של חומרי מזון כגון לקטוז, שומן והופכת אותו למדיום דל-תזונתי לגידול חיידקים.
ב. הפרשה של חומרים אנטי-בקטריאליים, כגון לקטופרין ואימיונו-גלובולינים.

ג. חדירה מסיבית של לויקוציטים לחלל הבלוטה.
ד. הפעלה של מערכות אנזימטיות (קסנטין אוקסידאז ולקט-פראוקסידאז) היוצרים רדיקלים בקטריוצידיים.
התוצאות המושגות בעקבות טיפול בקזאין הידרוליזט הן מרשימות ביותר בהשוואה לתוצאות בטיפולים אנטיביוטיים או טיפולים אלטרנטיביים אחרים שבהם אחוז ההצלחה ברוב המקרים קטן 
מ-50%.

טבלה מצורפת לכתבה:

מספר התאים הסומאטיים לפני ואחרי הטיפול בקזאין הידרוליזט

מצב תחלואיי

לפני הטיפול

אחרי הטיפול

כרוני

2,124.4

248.2

קליני

1,004.6

252.1

ממומע

1,681.5

249.7

המחקר בוצע על ידי נסים סילניקוב, 

המכון לבע"ח, מינהל המחקר החקלאי במימון קרן המחקר של מועצת החלב