up למעלה
חלבי אתר יצרני החלב - מועצת החלב
English

הכנס העולמי של IDF לשנת 2021

בשבוע שעבר התקיים הכנס העולמי של IDF לשנת 2021.

הכנס, שהתקיים במתכונת משולבת – פיזית – ווירטואלית – התקיים בקופנהגן והגיעו אליו כ-300 נציגים מכל העולם.שמו של הכנס היה: "ענף החלב באקלים משתנה".

במסגרת הכנס התקיים פנל של מובילי ענף החלב בעולם, מדובר במנכ"לים של ארבע המחלבות הגדולות בעולם – ארלה (דנמרק) , לקטליס (צרפת) , מנגיו (סין) – Dairy Farmers of America.

מנכ"ל ארלה ציין בדבריו כי על משק החלב להפוך להיות ניטרלי מבחינת פליטת גזי חממה, כדי שיוכל להיות בר-קיימא, ועליו לעשות זאת בדחיפות. לדעתו המפתח נמצא אצל הרפתנים. חברה תעשייתית כמו ארלה יכולה לנקוט בהרבה אמצעים לוודא שייצור החלב הוא ירוק – שימוש באנרגיה ירוקה, צמצום הבזבוז, אולם האתגר האמיתי הוא אצל החקלאי. אצלו נמצאת 85-90% מההשפעה האקלימית של ייצור כל ליטר חלב. תפקיד המחלבה הוא לסייע בידי החקלאים על ידי השקעה במחקר ופיתוח, וכן בטכנולוגיה. הרבה פתרונות כבר קיימים אבל לא מיושמים.

בדבריו ציין עוד כי בהתמודדות עם השפעות האקלים יש גם פוטנציאל פיתוח. זה הזמן ליצור את העתיד, יחד עם הרפתנים. לא צריך לתכנן לפעול בעתיד, צריך לפעול עכשיו.

מנכ"ל לקטליס מנה בדבריו את יתרונות החלב וציין שמשק החלב הוא חלק מהפתרון. בתקופה בו נוצרות גזרות על החלב, כמו שיטות הכיתוב על המוצרים שפוגעות במוצרי החלב כי אינן מציינות את יתרונותיו, יכול הצרכן לקבל את הרושם שבקבוק סודה בריא יותר מבקבוק חלב, כי אינו מכיל שומן כלל.

עלינו לתת אינפורמציה מדויקת לצרכנים וליידע אותם על יתרונות החלב ועל מקומו בדיאטה בריאה, אמר מנכ"ל לקטליס. אוכלוסיית העולם גדלה ועל משק החלב להמשיך ולספק מזון בריא לכולם,

מנכ"ל מנגיו הסינית הציג גישה שונה. בעוד משק החלב האירופי התפתח במשך 100 שנה עד שהגיע למעמדו כיום, סין עשתה זאת בשנים ספורות. חברת מנגיו היא בעלת מחזור של 13.6 בליון דולר, למרות שהיא פעילה רק כ-20 שנה.. בששת החודשים הראשונים של 2021 גדלה תפוקת החלב בסין ב-14%. בין שאר הסיבות לכך מנה מנכ"ל מנגיו את העובדה שהחלב בסין זוכה לתמיכה ממשלתית רחבה, מה שגרם לכך שזהו הסקטור החקלאי שגדל במהירות הגדולה ביותר. יחד עם זאת, שמה סין דגש על מלחמה בעוני ועל אבטחת תזונה בריאה למעמד הביניים המתפתח, ומונה כבר כ-400 מליון איש. המנכ"ל רואה בכך הזדמנות להתפתחות משק החלב הסיני, כמו גם משק החלב העולמי.

לעניין הצד הסביבתי הבטיח מנכ"ל מנגיו כי סין נמצאת בפני פיתוח דרכים להוריד פליטות של פחמן דו חמצני ושל מתאן, כמו גם שימוש יעיל יותר בביואנרגיה ובדשנים.

מנכ"ל ונשיא הקואופרטיב הגדול בארה"ב של Dairy Farmers of America מייצג רפתנים על כל הקשת – ממי שמגדל 25 פרות במשקו, למי שמגדל 35,000 פרות. לדבריו יש למחלבות תפקיד חשוב בהעברת המסר על יתרונות החלב עבור קהילות מקומיות, גם במובן של מקומות עבודה וגם ביצירת מזון בריא ובטוח.

עוד ציין כי איננו מדגישים מספיק את הפעילות בנושא שמירה על הסביבה, רווחת בעלי חיים ושמירה על סביבת העבודה במחלבות. למעלה מביליון אנשים מתפרנסים מחלב ומתעשיית החלב בעולם.

לסיכום הפנל הדגיש המנחה כי מצד אחד, על משק החלב לספק לצרכנים את מה שהם דורשים – במיוחד בתקופת הקורונה צריכים הצרכנים לדעת כי תעשיית החלב היא בטוחה, מודעת לסביבה, ובעצמה גמישה מספיק כדי להציע גם מוצרי חלב חדשניים וגם תחליפים, ומאידך עלינו לתקשר את היתרונות התזונתיים של חלב ומוצריו.