up למעלה
חלבי אתר יצרני החלב - מועצת החלב
English

TBP – שאלות ותשובות

1) מהו TBP?

TBP (Tributyl Phosphate – טריבוטיל פוספאט) עלול להימצא במוצרי מזון שונים ובתוכם מוצרי חלב. החומר הוא זרחן אורגני עם רעילות נמוכה מאד.

מה פתאום בודקים אותו בחלב?

בעולם החומר לא נבדק בכלל. בארץ נבדק החומר במקרה על ידי השירותים הווטרינריים במסגרת בדיקת חומרים לייצוא. אין תקן לחומר הזה בכלל בשום מוצר מזון. לפי הערכה טוקסיקולוגית הוא אינו מסוכן לבריאות הציבור. מזונות בהם נמצא החומר הוכרו כבטוחים לצריחכה על ידי משרד הבריאות.

2) מה מקור החומר ומה מיוחד בו?

החומר הוא חומר סינטטי, תעשייתי, הנמצא בשמנים הידראוליים ובחומרי אריזה של מזון. זהו תוצר לוואי של תעשיות הפלסטיק, החקלאות, התעשייה. למשל, קיים שמפו נגד כינים המכיל אותו.

3) כיצד קורה שהחומר מופיע במוצרי מזון?

לא ידוע מהיכן מגיע החומר לתוך מוצרי החלב. זאת בעצם הבעיה היחידה שיש עם החומר. יש כמה השערות, ביניהן – שהחומר מועבר משאריות חומרים באמבטיות העיבוד של חומרי הגלם אשר נספחות לאריזות המוצרים, אך זה לא הוכח מדעית. כל האפשרויות נבדקות.

4) איך משפיע החומר על הבריאות?

בכמויות גדולות מאד יכול החומר לגרום לנזק בריאותי, כמו פגיעה במערכת העצבים המרכזית וקשיי נשימה. אולם מעשית אין אפשרות במזון להגיע לריכוזים כאלה. כדי לסבר את האוזן, יש צורך לאכול בין אלפי למיליוני ק"ג גבינה כדי להגיע לכמות המתחילה להרעיל, לפי הריכוזים שנמצאים כרגע במוצרי החלב.

5) האם החומר עובר בחלב?

החומר אינו עובר כלל בחלב שנחלב ברפת. נעשו בישראל הרבה בדיקות ששללו אפשרות זו.

6) כיצד ניתן לזהות מזון המכיל TBP?

רק בבדיקות מעבדה מורכבות.

7) האם היו מקרים של זיהום בחומר זה בארץ או בעולם?

אין נתונים לגבי המתרחש בעולם משום שהחומר אינו מאובחן ברמת המזון בכלל וברמת מוצרי החלב בפרט. לפי ממצאים בארץ ובעולם החומר אינו מסוכן לאדם ברמות שהוא מצוי וזמין.

8) אילו מוצרי חלב נמצאים בקבוצת סיכון גבוהה יותר?

קיימים מוצרי חלב בהן נמצא החומר בריכוז גבוה יותר: גבינות בעלות אחוזי שומן גבוהים (ומזון שמן בכלל) כמו חמאה, גבינה בולגרית וגבינת פטה.

מבחינת משרד הבריאות מטפלים בנושא ד"ר רינה ורסנו ואלי גורדון. משרד הבריאות ערך סקר סיכונים על בסיס הנתונים שנמצאו ולא מצא שמוצרי המזון הם בעלי פוטנציאל סיכון לבריאות.

קישורים:

 TBPhttp://en.wikipedia.org/wiki/Tributyl_phosphate