up למעלה
חלבי אתר יצרני החלב - מועצת החלב
English

ההתלבטות: סופגניה או ארוחה חלבית שלמה?

תתפלאו: במספר הקלוריות שיש בסופגניה אחת, ניתן להכניס ארוחה חלבית עשירה ובריאה. אז רגע לפני הביס הבא ששווה לפחות 70 קלוריות, בואו תראו כמה אופציות שוות יש לכם

בואו נודה על האמת. חודשים לפני חג החנוכה כבר נראות להן בונבוניות השמן העגלגלות, זהובות וריחניות, מלאות אבקת סוכר לבנה כשלג. כן, הסופגניות האלו. הן מצליחות לבלבל, אין בכך ספק, אבל במוח האחורי אנחנו מבינים בדרך כלל, כי אין לנו אפשרות לקיים איתן מערכת יחסים ארוכה, שכן התוצאות, לא נעים לומר, יהיו קשות לספיגה – תרתי משמע.

הן מגיעות בכל הצבעים, הסוגים, המילויים והציפויים, פרווה או חלביות, רק תבחרו. הממוצע לסופגניה – 400 קלוריות. כן כן. מה שקראתם. ככה רק בשביל השליפה, מדובר ב- 50 עד 70 קלוריות לביס אחד! תלוי בגודל שלו… בקיצור, שבוע של חנוכה הוא לא שבוע שבסיומו הייתם רוצים לעלות על משקל.
ובכל זאת אנחנו רוצים גם ליהנות, ולפעמים קשה מאוד להישאר אדישים מול חגיגת השמן המפתה הזו, אז אומרים לנו שאפשר לעשות ספורט ולשרוף את התענוג שהתפתינו לו רגע קודם. למשל, אחרי אכילת סופגניה, צריך לרוץ במשך חצי שעה או לרכב 40 דקות באופניים, אם רוצים להשיל את הקלוריות שנכנסו לגוף.

תראו כמה דברים שווים אפשר להכין במספר זהה לקלוריות שיש בסופגניה אחת(!) אלא שבארוחה, הערכים התזונתיים הם בלתי ניתנים להשוואה. אחרי ארוחה טובה שתשקיעו בעצמכם ובבני המשפחה,

ארוחה חלבית לדוגמה – במקום סופגניה אחת

הכינו לכם אנטיפסטי מכמה שיותר ירקות: בטטה, חצילים, קישואים, פלפלים בצבעים שונים, בצל סגול, פטריות, שום תבלו בשמן זית, עשבי תיבול ומעט גבינת פרמז'ן.

לזניה על בסיס קוטג', עגבניות וגבינה צהובה 9% שומן.
לצד הלזניה והאנטיפסטי,

חתכו סלט ירוק עשוי תערובת חסות, עלי בייבי ועגבניות שרי תבלו בלימון, מעט מלח או כטעמכם האהוב, רק לא עם מלאי רטבים עתירי קלוריות כמובן.

ההרכב התזונתי של הארוחה

בארוחה החלבית שפירטנו, ישנן כ-500 קלוריות, ואילו אחוזי השומן שבה נמוכים מאלו שיש בסופגניה אחת.

יש בה איזון נהדר של כל אבות המזון, והיא מעניינת יותר מארוחת ערב פשוטה של חביתה, סלט וגבינה.

הבטטה והפסטה – ועדיף מחיטה מלאה, מספקות פחמימות מורכבות וסיבים תזונתיים. הסלט והאנטיפסטי מספקים ויטמינים וסיבים תזונתיים נוספים.

החלבון במוצרי החלב הוא חלבון מלא, המכיל את כל חומצות האמינו.

הארוחה החלבית, להבדיל מן הסופגניה, מכילה סידן. מוצרי החלב מהווים את המקור חשוב לסידן, מוצרי החלב מספקים בנוסף לסידן גם אשלגן, מגנזיום, אבץ, ויטמינים מקבוצת B (כולל פולת, ריבופלאוין וויטמין 12B), וויטמין A.

אם מתחשק לכם להכין משהו שלא מורכב מכמה מנות, אז אפשר גם להסתפק במנה של פסטה (חבילה של 500 גרם ועדיף מחיטה מלאה)
ולהוסיף

אפונה ושעועית ירוקה לאחר בישול וסינון.
עגבניות שרי
בצל סגול
שתי כפות גבינה בולגרית מפוררת (עד 5% שומן)

מתבלים במלח, פלפל, שמן זית, ואם אוהבים אז גם במעט צ'ילי גרוס.

אחרי כל כך הרבה אוכל, למישהו עוד יש חשק לסופגניה? טוב, אולי רק ביס. כמה קלוריות אמרנו שיש שם?