up למעלה
חלבי אתר יצרני החלב - מועצת החלב
English

אבקת חלב – שאלות ותשובות

מהי אבקת חלב?

    1. אבקת חלב היא חלב שיובש ממרבית נוזליו לכדי אבקה. אבקת חלב ניתנת להחזרת נוזלים, אז היא הופכת לנוזל הדומה בתכונות רבות לחלב. לאבקת חלב חיי מדף ארוכים משמעותית מחלב, היא קלה לשינוע ואינה דורשת קירור. שימוש נפוץ באבקת חלב הוא בתוספת לבצקים ומוצרי מזון, על מנת ליצור טעם ומרקם דומים לתוספת חלב ללא דילול הבלילה.
    2. מאז המאה ה-20 אבקת חלב מיוצרת על ידי צמצום חלב בחום לחצי מנפחו המקורי, וריסוס הנותר בקיטור על לאידוי מרבית נוזליו. שתי שיטות מקובלות אחרות הן מריחת החלב על תוף פח רותח וסיחרורו עד שהחלב מתקשה על הדופן; וייבוש בהקפאה, בדומה לקפה מגורען. לכל שיטת ייבוש תוצר שונה במקצת, מבחינת היכולת לשאת נוזלים מחדש, משקל נקי, טעם ואף ערכים תזונתיים.
    3.  אבקת חלב בארץ זהו מוצר שהיה בשימוש נירחב בתקופת הצנע. תהליך היצור הוא בהתזה של חלב על דפנות של סיר חם והוצאת הנוזלים מהחלב. ע"י כך מתקבלת אבקה. היתרון הגדול הוא שהערכים התזונתיים נשמרים במלואם. ניתן לשחזר את החלב בעזרת הוספת מים חמים או שימושים נוספים במטבחים ע"י הוספת האבקה לרטבים, מרקים, קינוחים וכו". המוצר חלבי היות והאבקה היא חלבית.

מה ניתן לעשות עם אבקת חלב?

  • דילול עם מים לקבלת חלב
  • תוספת לחלב רגיל להעשרת החלב ולתוספת חלבונים
  • תוספת לחלב עשיר (כבשים) להורדת רמות שומן.
  • תוספת של אבקת חלב לגבן, נותנת מרקם קטיפתי לגבינה. 

מתי אבקת חלב יכולה להיות מסוכנת לשימוש?

כאשר משווקי החלב רוצים להגדיל את רווחיהם, הם /משתמשים בחומרים /שונים.היום כבר יש כימיקלים מיוחדים, כולל אנטיביוטיקה שפג תוקפה – כדי שהחלב לא יתקלקל". מלאמין הוא חומר העשיר בניטרוגן, המשמש לבדיקת כמות חלבון, ולכן יכול להסוות חלב מדולל.

האם אבקת חלב שיוצרה מחלב נגוע מסוכנת למאכל?

כן

אילו בדיקות מתבצעות כיצד לוודא שאבקת החלב לא מזוהמת?

באחריות המחלבות בארץ לבצע את הבדיקות המקומיות שלהם הדרושות כדי לאשר את השימוש באבקת חלב. בנוסף לכך, כמובן, האחריות מוטלת על משרד הבריאות.

כיצד ניתן לזהות אבקת חלב אשר מסוכנת לשימוש?

לא ניתן

מהן קבוצות הסיכון לשימוש באבקת חלב למסוכנת/לא טובה?

  • תינוקות, אשר צורכים מוצרי מזון על בסיס אבקת חלב וכל מי שנגיש לאבקת חלב.
  • במקומות שבהם יש נגישות לאספקת מזון חירום במקלטים ומקומות נוספים בהם אספקת חלב סדירה אינה אפשרית. כמו כן, אבקת חלב נמצאת בשימוש נרחב במכונות קפה מסחריות.

ממה צריכות להימנע קבוצות בעלות סיכון?

מצריכת אבקת חלב ממקור לא מזוהה

מה יקרה לאדם שצרך אבקת חלב מזוהמת?

א. לא טוב! תלוי בגורם המזהם

כיצד ניתן לטפל באדם שצרך אבקת מזוהמת?

א. תלוי באופי הזיהום

האם היו מקרים של המחלה בהקשר של אבקת חלב בארץ או בעולם?

א. בתי החולים בסין תינוקות שקיבלו מהוריהם אבקת חלב לשתייה, מבלי לדעת כי היא זוהמה בחומר כימי רעיל. יצרנית אבקת החלב הגדולה בסין, קבוצת "סאנלו", נאלצה לעצור את ייצור המוצר לאחר שנודע לה כי הוא זוהם בחומר מלמין, חומר עשוי שרף המשמש בעיקר את תעשיית הנגרות והפלסטיק, וגורם לאבנים בכליות בקרב תינוקות.

ב. באפריקה, בדרום אמריקה ואפילו באירופה נערכות בדיקות מקיפות של המוצרים הנמצאים על המדפים, מחשש שיימצא בהם הכימיקל מלמין, העלול לגרום לאבנים בכליות ואף לאי ספיקת כליות במקרים מסוימים ולמוות בקרב תינוקות.

מילון מונחים

  • מלאמין – חומר כימי טוקסי, המשמש את תעשיית הפלסטיק.
  • ניטרוגן

 

קישורים:

 אבקת חלב – http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%90%D7%91%D7%A7%D7%AA_%D7%97%D7%9C%D7%91