up למעלה
חלבי אתר יצרני החלב - מועצת החלב
English

החלב הישראלי נקי מאנטיביוטיקה והורמונים

סכום של 2 מיליארד שקל הושקע ברפת הישראלית בעשור האחרון. ההשקעה מימנה מגוון חידושים, והעמידה מנגנון בקרה אמין ועקבי המבטיח לצרכנים חלב בריא ואיכותי, הנקי מאנטיביוטיקה ומהורמונים.


ענף הבקר לחלב בישראל השלים לפני כחמש שנים רפורמה מקיפה שנמשכה שמונה שנים שנעשתה תוך בין מגדלי הבקר לממשלה, ובעלות של 2 מיליארד שקל. התוצאות הן שיפור איכות הסביבה ברפתות ושיפור ניכר של תנאי המחיה של הבקר ותנאי הטיפול בו. כיום, הרפת הישראלית ירוקה יותר ומאפשרת פינוי בטוח של השפכים, הנוזלים והגללים, מבלי לפגוע באדמה ובמי התהום. הפרות חיות במבנים גבוהים ומרווחים, הן נהנות ממערכות צינון ואוורור שמקלות עליהן בימי הקיץ החמים ומקבלות מזון איכותי ויקר מאד. בנוסף, הוקמו מכוני חליבה מתוחכמים עם ציוד משוכלל וממוחשב ברובו, המשפר משמעותית את תפוקת החלב, מבלי לפגוע בפרה בשום אופן.

ענף הבקר לחלב הישראלי מוביל בעולם בתחום הפיקוח הרפואי הווטרינרי על בריאות המקנה. רופאים וטרינרים קליניים בודקים לפחות פעמיים בשבוע את עדר הבקר לחלב בישראל. הבדיקות בוחנות את מצב בריאות בעלי החיים וכוללות גם התייחסות לחלב הפרות, לדמן ולצואתן. ישראל מובילה בעולם ברמת הטיפול המקצועי ובאינטנסיביות בה ניתן הטיפול.

לדברי הווטרינר ד"ר שמוליק פרידמן, המנהל המקצועי של מועצת החלב, "מדי שנה מתבצעות בדיקות מעבדה מקיפות במסגרת סקר ארצי אותו מבצעים השירותים הוטרינריים. רופאי ופקחי הלשכות הוטרינריות מבקרים באקראי וללא הודעה מוקדמת בכלל משקי החלב, ונלקחות כ- 1,800 דגימות חלב למעבדה. במעבדה מתבצעות מגוון בדיקות והתוצאות עד היום היו מצוינות. התוצאות מפורסמות במלואן לידיעת הציבור על-ידי השירותים הוטרינריים. אם חלילה נמצאת חריגה, נפתחת במקום חקירה גילוי הגורמים ומניעת הישנותם. במידה שהחלב כבר יוצר ונמצאו בו ליקויים, מוצרים אלו הנם פסולים ומורדים מיידית מהמדפים".

ד"ר פרידמן מסביר כי החלב הישראלי נקי מהורמונים. לדבריו, "נוכחות הורמונים בחלב אינה נבדקת באופן קבוע מכיוון שמשך חייהם בגוף קצר ופעולתם ממוקדת באברי מטרה אחרים שאינם העטין. לכן ההורמונים אפילו לא מספיקים להגיע לעטין הפרה בריכוז מספיק לשם זיהוי או כדי להוות איום כלשהו על בריאות הציבור. כתוצאה מכאן ניתן לומר בוודאות ששום הורמון שניתן בישראל על ידי רופא וטרינרי לצורך טיפול בלבד אינו נמצא בחלב המשווק לצרכנים. נוסף על כך, יש לזכור כי בטיפול בפרות בישראל נעשה שימוש אך ורק בהורמונים בטוחים לשימוש בבעלי חיים שקיבלו אישור של משרד הבריאות. הורמון הגדילה המגביר את יצור החלב המאושר לשימוש בארה"ב, נאסר מאז ומתמיד להשתמש בו בארץ ובאירופה. במסגרת הסקר הארצי של השירותים הוטרינריים נבדקים באופן קבוע מיכלי החלב למציאת שאריות חומרי הדברה וחומרים אסורים אחרים. לשמחתנו עד היום לא נמצא שום חומר אסור בחלב. מערכת הבקרה והניטור היא מן המתקדמות בעולם המערבי הן בהיקפה והן ביכולתה לזהות חריגות כל שהן בחלב במהלך כל תהליך היצור והשיווק לצרכן.