up למעלה
חלבי אתר יצרני החלב - מועצת החלב
English

אי של יציבות באוקיינוס הסוער של החלב העולמי

אי של יציבות באוקיינוס הסוער של החלב העולמי

שייקה דרורי – מנכ"ל מועצת החלב

סוכנויות הידיעות מדווחות השכם והערב על איומים ושביתות של יצרני החלב באירופה.  המצב קשה והרפתנים ביבשת מתקשים לקבל אפילו את החזר העלויות של ייצור  החלב, שלא לדבר על הפקת רווחים. והנה התבשרנו, שבבריסל נפתחה מועצת שרי החקלאות האירופיים, והאיגודים של יצרני החלב מבלגיה, צרפת וגרמניה כבר יצאו באיום של שביתה. האיגודים החליטו לתת לפוליטיקאים די זמן לקבל את ההחלטות הרצויות להם, וזאת מתוך הכרה  שיש להם כוח לנקות עמדות משלהם ולסלק כמחאה את החלב מהשוק. אך לאור מצב המלאים, יהיה צורך בשביתה של חודש לפחות.

אני מאחל ליצרני החלב באירופה שישיגו מחיר הוגן עבור החלב שהם מייצרים, אך כולנו מכירים את כוחן המוגבל של שביתות, כאשר אתה מייצר מוצר רגיש כחלב.

אנו בישראל יכולים להיות גאים בענף החלב שלנו כשאנו שומעים על המתרחש באירופה. מצבנו מצוין באופן יחסי, כי בישראל הענף הוא מתוכנן. נכון, שהיו שנים בהן משקי החלב באירופה זכו לשגשוג ואנו התקנאנו בהם. אחרי הכל,  החקלאים באירופה קיבלו בעבר ומקבלים גם היום עזרה וסובסידיות מממשלותיהם וגם מהאיחוד האירופאי. אבל עתה, כאשר רואים מה עשוי לחולל השוק ה"חופשי" וה"פתוח", אני מניח שאף אחד מאיתנו כבר לא רוצה להתחלף איתם.

לתנודתיות בשוק הסחורות הגלובלי יש כמובן השפעות על ישראל הקטנה. במועצת החלב מתעדכנים כל העת במתרחש במדינות אירופה ובמקומות אחרים בעולם, ועושים את המרב כדי ללמוד את המתרחש בהן ולהתכונן לתרחיש הגרוע ביותר.  אנו חשים חוסן מסוים בזכות היות ענף החלב מתוכנן, המכסות שנהוגות בו ומחיר המטרה.

פיתחנו שיטות של איסוף נתונים מהמחלבות והטמענו תוכנות המספקות לנו נתונים מדויקים יותר. התחלנו ברכישת מידע עסקי באמצעותו אנו מסוגלים קבל תמונת מצב עכשווית וגם לחזות טוב יותר את הצפוי בעתיד ולתכנן את הענף בהתאם.

ועדת התכנון של מועצת החלב מתכנסת כל רבעון ובודקת את עצמה. אם בעבר הייתה למועצת החלב אפשרות כמתכננת הענף לקבוע בספטמבר-אוקטובר תוכנית ייצור קבועה לשנה הבאה, הרי שהיום האפשרות כבר לא קיימת יותר. הניסיון מלמד, כי תכנון בטווחי זמן כאלה כבר לא מעשי יותר ויש להניח לצערנו כי גם לא יחזור בטווח הסביר.

העולם מגיב באופן קיצוני יותר וגם אנו חייבים להגיב מהר יותר לתנודתיות צריכת החלב הגולמי במחלבות. זאת הסיבה המרכזית לכך ששינינו את מדיניות התשלום עבור החלב העודף במהלך שנת 2009, ובסבירות גבוהה נהיה חייבים לעשות זאת שוב בשנים הבאות כדי להתאים את הייצור לשיווק.

לסיכום, אנו יכולים לחוש אמנם מידת מה של סיפוק, כשבאירופה מתחוללת קטסטרופה, והמצב דומה גם בארה"ב, ולשמחתנו, בזכות התכנון משק החלב הישראלי לא נגרר לתוך הסיטואציה הזאת. מועצת החלב נערכת להשפעות העולמיות ותמשיך לעשות ככל שביכולתה על מנת להבטיח את יציבות ענף החלב הישראלי גם בטווח הרחוק.