up למעלה
חלבי אתר יצרני החלב - מועצת החלב
English

איך, מתי, ולמה פרות "חוטפות" דלקת עטין מקוליפורמים ?

איך, מתי, ולמה פרות "חוטפות" דלקת עטין מקוליפורמים ?

הקוליפורמים נשארים הגורמים העיקרים לדלקות עטין ולירידה בתנובת החלב בכל העולם. בהרבה משקים קיים הקושי להתמודד עם בעיית הקוליפורמים אם זה במתן חיסונים, שינוים בשגרת החליבה או בשיפור תנאי הממשק.

לאחרונה חוקרים מאנגליה ניסו לתת הסבר לבעיית הקוליפורמים תוך השימוש בנתונים שנאספו מדלקות עטין הנגרמות ע"י חיידקים אלו. לטענתם ובהסכמת כולם, הפרה מפתחת דלקת עטין מקוליפורמים מהר מאוד, זמן קצר לאחר הידבקות, כנראה כתוצאה מהכנה גרועה של העטין לקראת החליבה ושגרת חליבה לקויה בנוסף לתנאי ממשק גרועים.

החוקרים קבעו ע"י מחקרים בביולוגיה מולקולרית שלתקופת היובש יש חשיבות עליונה להמשך הנגיעות בדלקת עטין מקוליפורמים.

בתשובה לשאלה מתי הפרה נדבקת מקוליפורמים? הם משוכנעים שתקופת היובש היא הזמן המתאים. 60% מהנגיעות החדשה בקוליפורמים מתרחשת בתקופת היובש אבל קביעה כזאת לבד יכולה להטעות. בלוטת העטין בתקופת היובש מאוד רגישה מצד אחד ומצד שני מאוד עמידה לנגיעות של חיידקים. בתקופה זאת אנו מוצאים שני רגעי סיכון בהם מסתמנת עליה בנגיעות חדשה, הראשון מיד לאחר הייבוש והשני לפני תהליך ניוון בלוטת העטין. בניגוד לכך העטין מאוד עמיד להדבקות חדשות מקוליפורמים באמצע תקופת היובש. במחקר שנערך על 600 פרות באוניברסיטה של בריסטול אנגליה הבחינו שהייתה עליה במספר הרבעים הנגועים בקוליפורמים לאחר ההמלטה

(7%) לעומת מספר הרבעים (3%) שהיו נגועים בהתחלת היובש של אותן פרות. החוקרים סבורים שרב הנגיעות לא באה לידי ביטוי (אומנם היא קיימת) בתקופת היובש אלא מופיעה בתחלובה אחר-כך.

במחקר אחר באמצעות ה-DNA (חומצת גרעין של התאים שמכילה את כל המדע הגנתי) מתקופת היובש ודלקות קליניות מקוליפורמים מתברר שהנגיעות כבר קיימת 200 יום עוד לפני הופעת הדלקת הקלינית. בנוסף מאותו מחקר 50% מדלקות העטין הקליניות מקוליפורמים ב-100 הימים הראשונים של התחלובה מקור נגיעות היה בתקופת היובש שנמשך לאורך כל אותה תקופה. לכן ניתן להצביע על תקופת היובש כתקופת סיכון משמעותית.

 

איך הפרות נדבקות בקוליפורמים?

קוליפורמים הם חיידקים שנמצאים בסביבת הפרה ויכולים לחדור לעטין דרך תעלת מבוא הפטמה. לכן נדרשת תשומת לב מרובה לתנאי ממשק ושגרת החליבה. המטרה שלנו להקטין את הלכלוך על העטין ובמיוחד שעל הפטמות.

בדרך כלל פרות יבשות מוחזקות בתנאים פחות אידיאלים. הדרך היחידה הקיימת היום לשמירה על בריאות העטין היא הטיפול האנטיביוטי הניתן כטיפול תוך עטיני בתחילת תקופת היובש.

החוקרים הוכיחו ש 12.9% מהרבעים ו 30% מהפרות נדבקו באיזה שהוא שלב בתקופת היובש. למרות שנגיעות זאת היא ברובה נגיעות חולפת, 8.4% מהרבעים המודבקים פתחו דלקת עטין קלינית בשלב מוקדם של התחלובה.

ממצאים אלו עוררו כמה שאלות מעניינות:

1.    למה רק חלק מהרבעים נדבק?

2.    למה רק 1 מ- 12 הרבעים שנדבקו מפתח דלקת?

בהחלט לשאלות אלו יש תשובות מאוד מורכבות, אבל אפשר להיעזר במחקרים שנעשו בעולם במטרה לתת כמה הסברים ועצות:

במהלך תקופת היובש תעלת מבוא הפטמה נאטמת ע"י קראתין (סוג של תאים) היוצרים פקק המונע כניסת חיידקים לתוך העטין. ע"פ נתונים חדשניים בנושא, חוקרים ניוזילנדים הראו ש-50% מהרבעים נשארים פתוחים בשבוע הראשון של תקופת היובש בעוד 5% מהרבעים נשארים פתוחים 100 ימים מתחילת הייבוש. מחקר נוסף הוכיח ש- 97% מהדלקות החדשות מקורן ברבעים פתוחים אלו.

חלק מהפתרונות לבעיה זאת היא בלאטום ע"י "פקק חיצוני"∗ את תעלת מבוא הפטמה לאורך תקופת היובש. הוכח במחקרים סביב העולם השימוש בפקק החיצוני עם הפקק הטבעי הורידה בצורה משמעותית את הנגיעות. במחקר נוסף בארצות הברית הרכבת פקק חיצוני גרמה ליותר יעלות בטיפול התוך עטיני ביובש ולהורדה ב-50% בשיעור הדלקות ב-100 הימים ראשונים של התחלובה לעומת עטינים ללא פקק חיצוני.

פקק קראתין לא יעיל ותנאים לא אידיאלים של הפרות בתקופת היובש מסברים מדוע מכל 12 רבעים מודבקים בקוליפורמים רבע אחד מפתחים דלקת קלינית.

שיעור הנגיעות בדלקות מקוליפורמים יחסית גבוה סביב מועד ההמלטה, ההסבר לכך שבתקופה הזאת מערכת החיסון של הפרה נמצאת מדוכאת דבר המסביר את הרגישות לחידוש המחלות. במחקרים רבים מצאו שחוסר בויטמינים ומינראלים במיוחד ויטמין E וסלניום ,מאזן אנרגטי שלילי וגורמי עקה נוספים כגון דרישה, יכולים לגרום להתפרצות של דלקות קליניות ממצבים של דלקות תת-קליניות לא מורגשות.

 

מה אנחנו יכולים לעשות בנדון?

דלקת העטין מקוליפורמים מאוד מורכבת, ואין נוסחת קסם לפתרון הבעיה. הצעד הראשון שצריך לנקוט בו הוא מניעת ההדבקות יותר מאשר השליטה בנגיעות. עמדת המפתח היא הממשק לאורך כל שלבי התחלובה. ריפוד מתאים, כגון ריפוד אנאורגני, במיוחד חול מאד יעיל.

  • שימוש בפקק חיצוני כאסטרטגיה בתקופת הסיכון יכולה להקטין את ההדבקות ופתיחת הפטמות.
  • נקיטת אמצעי זהירות בעת החדרת טיובות לייבוש מונעת החדרת קוליפורמים בעת הייבוש.
  • נקיטת צעדים שיכולים להוריד מהר את תנובת החלב לפני יבוש יכולים לעזור בהורדת הרגישות לנגיעות חדשה במהלך ניוון העטין.
  • שמירה על בריאות הפרה תעזור לה להתמודד עם גורמי המחלות ומונעת הפיכתן לדלקות קליניות.
  • תזונה נכונה שמונעת חוסר בויטמינים ומינראלים עוזרים כמו כן מניעת "סטרס".
  • חיסון נגד דלקת עטין מקוליפורמים J-5 יכול במידה מסוימת להועיל בהורדת שעור הדבקות כמו כן בחומרת הדלקת.

נתן לסכם שמומלץ להתרכז לא רק בתקופת התחלובה, בפרות בתחלובה ובשגרת החליבה, אלא גם בתקופת היובש ובמיוחד לקראת המלטה כי זה הרגע הקריטי שמחייב תשומת לב בכל משטר יבוש כל-שהוא.

 

∗פקק חיצוני: חומר סמיך (ג'לי) דביק שאוטם את קצה הפטמה המיוצר ע"י שתי חברות מארה"ב וקנדה תחת השמות:

1.    StrongholdTM.

2.    .Dry FlexTM

 

מקורות:

How, When, and Why Cows Get Coliform Mastitis. Andrew Bradley- University of Bristol-UK, September 10, 2001.

תורגם ע"י: ד"ר אחמד יונס